3 minuten ademruimte-oefening

Pyramidal_orchid

Mindfulness, je hoort en ziet het steeds vaker voorbij komen, maar wat is mindfulness nou eigenlijk?
Zoals ik het zelf heb ervaren is mindfulness het ontdoen van opgebouwde spanning en stress. In de lessen die ik heb gevolgd werd een mooie metafoor gebruikt: Je bent een soort ladenkastje waar je stress en spanning in kunt opslaan. Dit opslaan doe je bijvoorbeeld door het negeren en wegdrukken van stress. Hoe vaker je dit doet, hoe voller je kastje. Op een gegeven moment is je kastje vol en kan er geen spanning meer bij. Probeer je dit toch, dan heb je dikke kans in een burn-out te raken, overspannen dus. Er kan niets meer bij. Mindfulness helpt je het kastje laatje voor laatje leeg te ruimen. Dit kan heel ontspannend zijn maar ook een ongemakkelijk gevoel geven. Dit is vrij logisch omdat je die spanning omhoog gaat halen om het vervolgens te laten verdwijnen. Geef toe aan het gevoel en je zal zien dat het vanzelf smelt. Uiteindelijk is je kastje leeg en kun je weer wat spanning aan.

Mindfulness

Om je ladekastje beetje bij beetje leeg te ruimen, vind je hieronder een zeer gemakkelijke mindfulness-oefening die je (bijna) overal kunt doen. Op de wc (op je werk), in de trein, etc.

De 3 minuten ademruimte-oefening:

Deze oefening is zeer effectief om even te onthaasten en stil te staan bij hoe het nu met je gaat. Hoe je je voelt. Het geeft je weer wat ruimte en adem zodat ze de rest van de dag je wat gemakkelijker afgaat.

Het is handig onderstaande oefening eerst even te lezen omdat je direct je ogen moet sluiten.

Minuut 1: Ga zitten op een stoel, bank of bed. Sluit je ogen en kom even tot jezelf, voel wat je voelt, laat alle gedachten komen en gaan zonder daar iets aan te veranderen.

Minuut 2: Verplaats je aandacht naar je ademhaling. Ook hier hoef je niets aan te veranderen. Merk gewoon op hoe je ademt en wellicht veranderd wanneer je er met je gedachten bij bent.

Minuut 3: Ga nu met je gedachten naar je voeten, voel ze op de grond staan, voel hoe je tenen in je schoenen of bloot op de grond liggen. Verplaats je gedachten langzaam naar boven; naar je onderbenen, bovenbenen, bekken, billen op de stoel, bank of bed, voel hoe je bewust zit. Voel je onderrug, bovenrug, schouders, borst, buik, bovenarmen, onderarmen, handen en vingers. Ga als laatst met je aandacht naar je nek, achterhoofd, langs de bovenkant van je hoofd langzaam naar je gezicht. Voel je gezicht met je aandacht en tover het begin van een glimlach op je gezicht, je zal merken dat dit een verlicht gevoel geeft. Blijf even zo zitten en haal diep adem.

Kom vervolgens uit de oefening los.

Deze oefening kun je overal doen. In de trein, op je werk (wanneer je op het toilet zit bijvoorbeeld). Niemand heeft door dat je een oefening aan het doen bent, want het enige dat je doet is je ogen sluiten en dat is niet vreemd als je bijvoorbeeld in de trein zit.

1 Comment on 3 minuten ademruimte-oefening

  1. Frits
    september 9, 2013 at 1:07 pm (5 jaar ago)

    Die mindfull oefening vind ik heel goed uitgelegd, ga ik beslist doen.
    Dat waterflesje ga ik vervangen voor een glazen fles.

    Mooie site, ga hem dagelijks volgen.

    Frits.

    Beantwoorden

Leave a Reply