Alle suikers ‘please’ stand-up

sugar-silent-killer
Al een tijdje probeer ik suikervrij te eten. In ieder geval geen geraffineerde suikers meer. Waarom? Dat lees je in mijn artikel over de effecten van suiker in je hersenen. Daarnaast merk ik dat ik veel meer energie overhoud als ik zo min mogelijk suikers tot me neem. Het lijkt misschien makkelijk om suiker uit je eetpatroon te schrappen maar je moet wel goed rekening houden met suikers die zich schuilhouden onder een andere naam.

Om je een handje te helpen, heb ik hieronder een lijstje met alle suikers in schaapskleren. Doe er je voordeel mee!

brokken suiker
– Kristalsuiker
– Basterdsuiker
– Kandij(-suiker)
– Geleisuiker
– Vanillesuiker
– Glucosestroop
– Fructosestroop
– Glucose-fructosestroop
– Dextrose
– Druivensuiker
– Sacharose
– Sucrose
– Melasse(-stroop)
– Invertsuiker
– Rietsuiker

Kijk voor de grap (maar eigenlijk bloedserieus ;)) eens op de verpakking van een product waar je geen suiker in verwacht, ketchup bijvoorbeeld en ontdek waar suiker allemaal in verstopt zit.

Wist je ook dat?
Suiker je bloedsuikerspiegel doet pieken en dat dat indirect vetopslag betekent…?
Het je hormonen uit balans brengt…? (Hoera voor de moodswings, Not)
Suiker de mineraalbalans in je lichaam verstoort, opname van calcium en magnesium wordt moeilijk…
Het je maag- en darmstelsel verzuurt..?
Veel suikergebruik de kans op borstkanker, darmkanker en hart- en vaatziekten verhoogt…?
Het de kans op aderverkalking verhoogt..?

en ga zo nog maar even door.snoep4702

Ik weet uit eigen ervaring dat het moeilijk is helemaal te stoppen met suikers maar probeer eens de 80/20-regel aan te houden, daarmee mag je voor 20% van de tijd nog wel eens een flinke hap zetten in een gevulde koek.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *