DIY: Jam zonder suiker

foodgawker.comMijn ouders hebben een grote pruimenboom in hun tuin staan. Heerlijk je eigen biologische pruimen. Een zak vol kreeg ik mee en ik dacht meteen: dat wordt een heerlijk jammetje! Maar in jam gaat vaak een behoorlijke hoeveelheid suiker. Om dit ingrediënt zo veel mogelijk te vermijden, ging ik op zoek naar een gezond alternatief. Onderstaand recept kun je ook met andere vruchten bereiden.

Dit recept is bedoeld voor 400 ml jam

.
Wat heb je nodig?
– 500 gram pruimen
– 2 eetl chiazaadjes
– 1 eetl vanille extract
– Snufje zout
Optioneel: rasp van 1/2 biologische citroen

Hoe doe je dat?
– Snijd de pruimen door de helft en doe ze in een grote kookpan en breng aan de kook.
– Draai het vuur laag en roer voorzichtig door.
– Zodra er wat vruchtensap vrijkomt, voeg je de chiazaden toe.
– 15 minuten laten pruttelen
– Voeg dan de vanille, een snufje zout en eventueel de citroenrasp toe. arcticgardenstudio
– Druk fijn met een vork, voor een extra fijne structuur gebruik je de staafmixer.
– Als je weckpotten hebt, verdeel je de jam over de potten, sluit ze en zet je ze in een pan water, kook zachtjes voor 20 minuten. De potten zijn nu vacuüm gesloten. Heb je geen weckpot? Gebruik een ander potje (leeg jampotje) en zet deze op z’n kop terwijl de jam afkoelt. De chiazaden zorgen ervoor dat de jam een dikkere structuur krijgt omdat het wat vocht opneemt.

Tip! Maak er een leuk presentje van door er een mooi etiketje op te plakken of aan een lintje te hangen die je om het deksel wikkelt. Ook leuk: een rood-wit geruit stukje stof tussen het potje en de deksel bevestigen voor een knusse uitstraling.

(bron beeld: foodgawker.com, articgardenstudio)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *