Een gezonde levensstijl vasthouden

schoolbord-keuken

 

 

 


















Een gezonde levensstijl aanmeten is niet altijd even makkelijk. Er gaat soms best wat tijd in zitten, zeker in het begin. Uitzoeken wat je wel en niet toelaat in je eetpatroon. Of je een hele drastische omzwaai wil geven aan je levensstijl of ook af en toe wat ongezonds maar erg lekkers toelaat. De juiste recepten vinden etc.

Om het wat eenvoudiger en efficienter te maken, heb ik voor mezelf een weekmenu opgesteld. Ik ben altijd op zoek naar gezonde recepten en deze bewaar ik allemaal bij elkaar. Iedere zondag spit ik deze recepten door en daar maak ik een weekmenu van. Ik schrijf simpelweg op een A4 wat we op welke dagen gaan eten. Misschien niet zo spontaan maar zo hoef je niet elke dag na te denken wat je wil gaan eten en je kunt er voor kiezen alleen voor gezonde recepten te gaan. Soms heb je de neiging om maar snel wat macaroni met saus en kaas te bereiden omdat je niet zo veel zin hebt om na te denken wat je die dag gaat koken. Een weekmenu biedt dus uitkomst.

Ik plak het weekmenu aan de binnenkant van een keukenkastje zodat ik het A4’tje niet snel kwijtraak en ik direct kan zien wat er die dag op ‘t menu staat. Je zou ook een mooi krijtbord in de keuken kunnen hangen of creatief aan de slag gaan met schoolbordkrijt. Om niet al te streng te zijn voor mezelf heb ik de vrijdag open gelaten. Op deze dag hoef ik even niet na te denken of iets heel gezond is of niet. Dus een keer een patatje mag best. Niet iedere week natuurlijk, daar moet ook wel weer wat afwisseling in zitten. Zelf ben ik van mening dat wanneer je een stuk gezonder gaat eten, je behoefte naar (verkeerd) vet eten vanzelf een stuk minder wordt.

In het volgende overzicht zal ik je mijn weekmenu laten zien van deze week:

Maandag:
DSC_4024

 

 

 

 

 

 

 
 

Lasagnine

(bron:renskroes.com)

Dinsdag
Gewokte-spinazie-met-amandelen-geitenkaas
Gewokte spinazie met amandelen en geitenkaas

(bron: voedzaamensnel.nl)

Woensdag
garnalen-recept-met-courgette-aubergine
Garnalen met courgette en aubergine

(bron:voedzaamensnel.nl)

Donderdag
witlof-met-appel-en-kaneel
Witlofsalade met appel en kaneel

(bron: voedzaamensnel.nl)

Vrijdag
Tuintafel-met-accessoirs
Vrije keuze

Zaterdag
Kip-met-courgette-feta-en-dadels
Kip met courgette, dadels en feta

(bron:voedzaamensnel.nl)

Zondag
preischotel-met-geitenkaas
Preischotel met geitenkaas

(bron:voedzaamensnel.nl)

Ik haal de eerste 3 recepten in 1x boodschappen doen. Ik haal bewust niet gelijk alles omdat sommige ingredienten dan niet meer zo vers zijn wanneer ik ze wil gaan gebruiken. Wanneer ik weet dat ik bijvoorbeeld op een zaterdag een bbq heb of een gelegenheid waar ik vast iets minder gezonds eet, kan ik de vrijdag verwisselen met de zaterdag zodat ik toch nog een beetje de controle houdt over wat ik binnenkrijg.

De recepten zullen worden geplaatst op MissFit zodra ik ze heb gemaakt.

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *