Hoe zit dat nou met transvetten?!

imagesCAVX8I56

Veel dieten verbannen vet totaal uit je voedingspatroon. Maar gezond is anders. Ons lichaam heeft namelijk wel degelijk vet nodig, gezonde vetten zoals in noten, zaden en vette vis. Hier zitten allerlei essentiele vitaminen en mineralen in en houden onze vetzuurbalans in evenwicht.

De vetten die je absoluut mag laten staan zijn transvetten. Als je ‘transvet’ opzoekt op Wikipedia vind je het volgende:

“Transvetten zijn vetten waarin minimaal een van de vetzuren die met het glycerol zijn veresterd één of meer dubbele bindingen zich in de trans-configuratie bevinden.”

Wat?? Kortgezegd betekent dit: geen natuurlijk vetten, worden niet herkend door het lichaam, industrieel product maar helaas ontzettend veel gebruikt in onze hedendaagse voeding. Gelukkig wijdt Wikipedia ook een heel stuk aan de schadelijkheid van transvetten zoals het verhogen van de cholesterolgehalte in het bloed, chronische verhoging van de insulinewaarde wat kan leiden tot diabetes. Daarnaast kunnen transvetten de gezichtsscherpte bij baby’s afnemen wanneer trans-vetzuren zich in de moedermelk bevinden. Ook mannen kunnen bij inname van transvetten inferieur sperma krijgen en ga zo nog maar even door.

Maar waar zitten deze transvetten nu in?

In dit tabel van Runnersweb is goed te zien waar zich nogal eens transvetten in bevinden.
Transvetten, de sluipmoordenaars in voeding - Runner's World - Windows Internet Explorer - [InPrivate]
Het is erg ongezond dagelijks meer dan 2 gram transvetten binnen te krijgen. Hier zit je sneller aan dan je denkt. Want ook transvetten kun je terugvinden in de meeste margarine, boterhamsmeersels, frituurvet en vetten die gebruikt worden in industriele bakkerijen en snoepfabrieken.

Transvetten worden helaas nog niet op ieder etiket vermeld. Wel kun je transvetten herkennen onder de namen ‘gedeeltelijk gehard plantaardig vet´ of ´gehydrogeneerd vet´. Het boodschappen doen wordt een stuk minder leuk als je de etiketten erop naslaat maar bovenstaande (soms dodelijke) kwalen wil je natuurlijk wel ‘t liefst vermijden en zo lang en kwalitatief mogelijk leven.

Een goed alternatief voor bakken, braden en als boterhamsmeersel zijn kokosolie(vet), biologische roomboter en ossenwit. Vooral aan kokosolie hangen nog meer gunstige eigenschappen waar je lichaam op zit te wachten.

Van sommige waarheden over voeding worden we alles behalve gelukkig maar bewustzijn is het halve werk. Gelukkig zijn er een aantal goede alternatieven die voor de gewone consument steeds toegankelijker worden. We laten ons niet langer dom houden want iedereen verdient toch een lang en gelukkig leven.. The end 😉

Mocht je meer willen weten over transvetten? Bekijk dan dit filmpje:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *