Hormoonyoga, het hoe en wat?!

hormoonyoga
Sinds een jaar beoefen ik Hatha yoga. Dit is een vrij algemene vorm van yoga waar ik heel veel ontspanning uithaal en waar ik lekker lening van word (of blijf). Omdat ik graag meerdere dingen uitprobeer, heb ik een reeks lessen Hormoonyoga gevolgd. DIt is een vorm van yoga die zich concentreert op de hormoonhuishouding van de vrouw. Ik denk dat het belangrijk is dit stelsel goed in balans te houden of brengen om allerlei vervelende kwalen en stemmingen te voorkomen.

In 6 lessen heb ik een reeks beoefend die je leert bepaalde energie die je opbouwt door een snelle ademhaling, vervolgens vast te houden in je lichaam door je adem in te houden en je bekkenspieren aan te spannen. Na een aantal seconden laat je dit weer los en stuur je de vastgehouden energie naar een bepaald gebied in je lichaam (bijvoorbeeld je schildklier, eierstokken of bijnieren). Dit geeft een bepaalde boost aan die elementen in je lichaam waardoor deze delen optimaal kunnen functioneren/herstellen. Hormoonyoga kan bevordelijk werken bij bijvoorbeeld bijnieruitputting (burn-out), stemmingswisselingen en wanneer je moeite hebt met zwanger worden. Natuurlijk kun je het ook gewoon beoefenen om jezelf in balans te houden of brengen.

Het klinkt misschien een beetje als een vaag verhaal maar het is eigenlijk redelijk eenvoudig.

Hieronder vind je een stukje van de reeks die ik geleerd heb. Probeer het eens en kijk wat dit voor je doet. Yoga zit ‘m vaak in de kracht van de herhaling dus is het zeker bevoordelijk de reeks wat vaker per week te herhalen om zo een optimaal resultaat te behalen.

Hoofd naar knie houding (janusirasana)
1. linkerbeen vooruit strekken, rechterbeen gebogen naar je toe. Rechtervoet tegen binnenkant linkerbeen, knie zijwaarts omlaag.
2. inademend armen omhoog, uitadement voorover buigen naar linkerbeen.
3. 7x bhastrika-ademhaling (kort en krachtig in een uitademen via je buik), adem vasthouden, bekkenbodem aanspannen (3 tellen)
4. uitademend laat je de energie naar je linker eierstok stromen.
5. wissel van been.
6. herhaal zodat uiteindelijk je beide zijden driemaal hebt gedaan.

janusirasana

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *