Kom uit je herfst/winterdip!

havingtime.comHet wordt steeds vroeger donker en ook het opstaan voelt alsof je midden in de nacht je bed uit moet. Ons wereldje voelt de komende tijd weer een stuk kleiner. Natuurlijk zijn de herfst en winter ook hele gezellige seizoenen; lekker de kaarsjes aan, gezellige dagen met familie maar voor veel mensen is deze periode van het jaar een tijd van moeheid, lusteloosheid en zelfs depressieve gevoelens. We hebben zonlicht nodig voor energie en een goed humeur. Zodra we minder zonlicht tot ons krijgen, doordat de dagen korter worden en we meer binnen zijn, verliezen we ook een hoop energie en ons humeur wordt er niet beter op.

Gelukkig hoeven we niet af te wachten tot de bloemetjes weer uit de grond schieten en het zonlicht ons weer tegemoet lacht, een beetje actie maakt al een hoop verschil. Zie hieronder een aantal tips tegen je winterdip.

1. Probeer tussen de regen door naar buiten te gaan, ookal is het een klein ommetje in je pauze of richting de supermarkt. Probeer je handen en hoofd bloot te houden zodat deze delen van je lichaam voldoende daglicht op kunnen nemen.

2. Probeer minimaal een half uur per dag te bewegen, ga fietsen naar je werk of een vriendin of doe de sportschool eens wat vaker aan. De trap nemen in plaats van de lift telt ook mee.

3. Maak het zo gezellig mogelijk in huis. Houd het opgeruimd en decoreer met kaarsjes, herfstblaadjes en gezellige kussens.

4. Plan elke dag een moment van totale ontspanning.

5. Ga op regelmatige tijdstippen naar bed, het liefst ook in het weekend. Zorg dat je genoeg uren slaapt.

6. Eet gezond! Natuurlijk altijd belangrijk maar ik deze periode geeft dat zeker merkbaar verschil. Lekker veel groenten en fruit.

7. Blijf leuke dingen doen. Spreek af met vrienden en ga lekker de deur uit. Ookal denk je dat je er geen energie voor hebt, je krijgt er vanzelf energie van.

8. Neem geen belangrijke beslissingen tijdens deze periode; je zou er later spijt van krijgen omdat je op dit moment niet lekker in je vel zit en soms niet helder na kunt denken.

9. Geef soms gewoon lekker toe aan je dip. Zodra je die minimale half uur beweging erop hebt zitten, mag je best op de bank kruipen met een dekentje en een pot thee. Even niks!

Veel succes allemaal! Met bovenstaande tips maken we er gewoon een gezellige tijd van.
everything-will-okay--large-msg-137624210325

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *