Sportvoeding: natuurlijk spierherstel

DSC_0107

We weten allemaal wel dat dagelijks bewegen goed voor je is. En ieder sport eigenlijk wel om zijn eigen redenen: 1. Conditie opbouwen, 2. Op een gezond gewicht komen/blijven, 3. Stress verdrijven, 4. In vorm komen/spieren opbouwen of 5. Al het voorgaande. Nu wil je bij het opbouwen van spieren natuurlijk wel dat de energie die je erin steekt wanneer je in de gewichten hangt, ook optimaal gebruikt wordt. Het is daarom erg belangrijk goed voor je spieren te zorgen, tijdens en ook zeker na het sporten.

Je spieren krijgen best wel even wat te verduren als zij zware gewichten gaan verplaatsen. Dit geeft ze tegelijkertijd een pep maar put ze ook uit. Spierherstel is daarom net zo belangrijk als de belasting zelf.

Maar hoe zorg je nou het beste voor je spieren? Naast rust en ontspanning kan voeding daar een groot aandeel in hebben.

Rust en ontspanning kun je creëren door regelmatig pauzes te nemen tussen het trainen door, las ook eens een rustdag in. Zorg voor een goede nachtrust zodat je spieren goed kunnen herstellen. Daarnaast is het nemen van een lekker warm bad of een bezoekje aan de sauna zeer weldadig voor je spieren.

Wat voeding betreft zijn er eigenlijk 3 belangrijke voedingsstoffen die je spieren goed kunnen gebruiken nadat zij een zware prestatie hebben geleverd:

1. Eiwitten

2. Vitamine C

3. Magnesium

Eiwitten heb je nodig omdat de proteinen (eiwitten) in je lichaamscellen worden aangetast tijdens het sporten. Dit kun je bijvoorbeeld aanvullen met behulp van een eiwitshake.

Ik ontving laatst de eiwitshake van Femme Nutrition, speciaal voor vrouwen. Je lichaam is qua eiwitgehalte direct weer op peil. Vaak kun je behoorlijk wat aankomen van proteine-shakes (denk aan brede maar wat papperige mannen). Bij deze shake zou dat niet het geval moeten zijn, het zorgt er namelijk voor dat juist de vrouwelijke vormen in stand gehouden worden. Er zitten behoorlijk wat natuurlijk producten in en de smaak is zeer goed; banana-vanille-roomijs.

De volgende ingrediënten vormen de shake: weiproteine-concentraat, weiproteine-isolaat, erwten proteine-isolaar, sucralose (EU goedgekeurde zoetstof), aroma aardbei, bietenrood, aroma banaan, aroma vanille.

Ik heb het ingrediënt Sucralose even opgezocht omdat dit toch een soort bewerkte suikersoort is. Ben ik niet zo’n fan van. Zeker als je weet wat suiker met je doet. Helaas is naar dit stofje nog niet veel wetenschappelijk onderzoek gedaan en is er geen eenduidig verhaal over te vertellen.

Je kunt je eiwitbehoefte natuurlijk ook aanvullen door middel van natuurlijke voeding.

Voeding rijk aan eiwitten zijn:

– Zalm

– Tonijn

– Kip/kalkoenfilet

– Kwark

– Yogurt

– Kaas

– Sojabonen

– Kapucijners

– Linzen

– Kikkererwten

– Witte & bruine bonen

– Tuinbonen

– Pinda’s

– Amandelen

– Hazelnoten

– Lijnzaad

– Chiazaad

– Zonnebloempitten

– Eieren

– Bessen

– Avocado

– Banaan

– Mango

– Aardbeien

Hier kun je best mee uit de voeten denk ik.

Vitamine C vind je veel in:

– aardbeien

– kiwi’s

– mango

– sinaasappels

– bessen

– grapefruits

– mandarijnen

– citroenen

– lychees

– papaya’s

– asperges

– bloemkool

– broccoli

– bleekselderij

– courgette

– doperwten

– tomaat

– radijs

– raapstelen

– postelein

– prei

– peultjes

– rode en groene paprika

– paksoi

– koolraap

– rode kool

– spitskool

– groene kool

– chinese kool

– boerenkool

– taugé

– spruitjes

– snijbiet

– veld- en molsla

– tuinbonen

– witte kool

– zuurkool

– andijvie

– artisjok

– aubergine

– champignons

– pompoen

– rabarber

– knolselderij

– spinazie

– ui

– venkel

– witlof

– wortelen

– sperziebonen

– snijbonen

En dan hebben we nog de magnesium, dit vind je terug in:

– noten (pecan, amandelen en cashewnoten)

– granen

– bonen

– zuivel

– groene groenten zoals postelein, spinazie en erwten.

Dus als je zorgt dat je uit iedere categorie 1 of meerdere ingrediënten neemt, zit je goed en zullen die spieren hun werk voor je gaan doen!

1 Comment on Sportvoeding: natuurlijk spierherstel

  1. Finette
    januari 16, 2018 at 3:03 pm (9 maanden ago)

    Dat is een hele lijst. Dankjewel!

    Beantwoorden

Leave a Reply