The benefits van Yoga

Yoga wordt al eeuwenlang beoefend en is nu in het westen van Europa ook zeer populair geworden. In het park, in de yogastudio of gewoon thuis in de woonkamer, we doen de meest acrobatische oefeningen op onze dunne matjes. Dat yoga ontspanning brengt, weten we waarschijnlijk allemaal wel maar dat iedere oefening weldadend is voor specifieke delen van je lichaam is misschien minder bekend.

Hieronder vind je een aantal yoga-oefeningen met daarbij een uitleg over de voordelen die je lichaam ervan heeft:

De Adelaar eagle1
Om goed te focussen en de beide hersenhelften in balans te brengen.

Ga rechtop staan met je voeten naast elkaar. Strek beide armen naar voren, buig je linkerarm naar boven en buig je rechterarm eromheen, je vingertoppen wijzen omhoog. De duim van je rechterhand ligt tegen je voorhoofd en je focust je blik op een punt voor je. Sla je rechterbeen over je linkerbeen, ter hoogte van je knie. Adem rustig door. Wissel van arm en been na een aantal diepe ademhalingen.

apanasanaApanasana
Laat kramp in de rug smelten en vermindert menstruatieklachten.

Ga plat op je rug liggen en trek je bovenbenen op een uitademing naar je toe. Op een inademing sla je je handen rond je scheenbenen. Je drukt je onderrug stevig in de ondergrond. Geef je gewicht over een de zwaartekracht. Houd deze oefening minimaal 10 minuten vol voor een goed resultaat.

Om je specifiek te richten op menstruatieklachten kun je deze oefening doen met je voeten tegen de muur.

De brughouding Fitness series - Young woman exercising
Vermindert angst, vermoeidheid, rugpijn, hoofdpijn en slapeloosheid.

Ga met je rug op de grond liggen, je armen langs je lichaam. Trek je benen op en plaats je voeten zo dicht mogelijk achter de billen. Richt je borst op en trek de schouders naar elkaar toe. Adem in en duw je bekken de lucht in. Probeer je armen onder je rug te brengen en je handen in elkaar te vouwen. Blijf goed ademen. Blijf een aantal minuten in de houding en adem goed door. Laat je handen los en plaats je armen weer langs het lichaam op de grond. Rol tijdens de uitademing wervel voor wervel af richting de grond. Begin bij je nek en rol net zolang je uitademing duurt. Probeer goed leeg te blazen. Blijf nog even met je knieen boven je lichaam liggen met je armen eromheen en ontspan.

Geniet!

Bron: yogaonline.nl
Bron beeld: yogawithmaheshwari, natural-health-for-fertility, womenfitness

Leave a Reply