Zitten ongezond?

pro-bewegen

Het verschijnt steeds vaker in het nieuws; zitten is erg ongezond. Sommigen zeggen zelfs dat langdurig zitten net zo ongezond is als roken. Daar moeten we toch even ’t fijne van weten..

Zitten heeft directe invloed op je stofwisseling. Dit kan dan weer leiden tot buikvet. Overmatig buikvet staat in directe verbinding met allerlei ziektes en hormonale stoornissen zoals stressklachten, depressie, ontstekingen en vermindere weerstand. Op lange termijn kunnen de gevolgen nog groter zijn.

Mogen we dan helemaal niet meer zitten? Natuurlijk wel. Het zou niet te doen zijn om alleen maar te staan, te liggen en rond te lopen maar een goede afwisseling is wel heel belangrijk. Zorg ervoor dat je niet langer dan 2 uur achter elkaar zit. Voor mensen met een kantoorbaan wordt al helemaal geadviseerd om niet langer dan een half uur te zitten.

Hoe doen we dat?

Zelf ben ik sinds december de gelukkige bezitter van een Jawbone Up 24. Een tracker-armband die zowel mijn slaap als beweging analyseert. Ook kun je er je eetgewoonten mee bijhouden. Een uitgebreide review zal ik binnenkort geven. Een leuke en dus noodzakelijk optie die de Jawbone Up heeft, is de ‘Activiteitsmelding’. Hierbij gaat de armband trillen als ik (in mijn geval) 45 minuten gezeten heb. De tijd kun je zelf instellen. Je krijgt dus vanzelf een reminder dat je weer even wat moet gaan doen.

Als je nou niet zo’n geavanceerd armbandje hebt, kun je natuurlijk nog hartstikke veel doen om te zorgen dat je geen ongezonde zitter wordt.

Hieronder volgen wat tips:

  1. Herinnering in je telefoon Je kunt natuurlijk ook je telefoon de herinnering laten geven. Zet bijvoorbeeld op vaste tijden een herinnering klaar die zegt: ‘Lopen!’ of ‘Koffie/thee halen’.
  2. Staand vergaderen Heb je een kantoorbaan waar regelmatig vergadert wordt? Stel eens voor om dit staand te doen. Dit heeft twee voordelen; je komt sneller to the point (waardoor de vergadering minder lang duurt) en je zit niet langdurig.
  3. Installeer een stappenteller op je telefoon Er zijn tal van apps die je stappen registeren wanneer je jouw telefoon bij je houdt. Stel voor jezelf een limiet waardoor je gemotiveerd raakt wat vaker te gaan lopen.
  4. Je hoort het vaker maar in dit geval toch maar doen. Neem vaker de trap 😉
  5. Telefoneer lopend
  6. Maak een rondje in je pauze of ’s avond een blokkie om
  7. Neem een hond 😉
  8. Doe klusjes tijdens de reclames van je favoriete televisieprogramma

Hopelijk kunnen we met bovenstaande tips een hoop doen om onze gezondheid op pijl te houden en/of te verbeteren.

Let’s do this!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *